Messuilla on mahdollisuus kontaktoitua eri yritysten kanssa. Vielä muutama vuosi sitten tai oikeastaan joillakin messuilla vieläkin huomaan sen, että jotkut kiertävät bloggarit kaukaa. He eivät ehkä huomaa mahdollisuutta, minkä bloggarit pystyvät näytteeilleasettajille antamaan. Tai he eivät halua huomata. Ilmainen mainos on aina yrittäjälle kultaakin arvokkaampaa. Varsinkin, jos mainos tavoittaa tuhansia silmäpareja. Vaikka kauppaa ei näistä syntyisi, niin mielikuva mikä mainoksesta jää on ehkä tulevaisuudessa kauppa.
Jos olisin näytteilleasettaja, pyrkisin esittelemään tuotteeni mahdollisimman hyvin ja totuudenmukaisesti. Hakisin kontaktia bloggariin ja keskustelisin yhteistyöstä. Blogit ovat tämänpäivän yksi suurista mainoskanavista.
Pahinta mitä näytteilleasettaja voi tehdä, on kiinnittää katse ensimmäiseksi blogipassiin joka roikkuu rinnassa (eli ottaa katsekontaktin rintoihin) ja sen jälkeen kääntää selän. Näin hän viestittää ettei ole kiinnostunut minkäänlaisesta kontaktista bloggariin. Tälläiset näytteilleasettajat tai heidän kätyrinsä pitäisi huitaista töistä VEKS! Ainakin yrityksen markkinoinnin näkökulmasta. Bloggari voi olla asiakas, niin kuin muutkin messuillakäviät, paitsi että he voivat myös olla kirjoittamassa juttua juuri sinun tuottesstasi.
Tänään GoExpo messuilla jäimme kuuntelemaan kalastusaiheista esitystä, ihan vain sen takia koska puhuja oli super hyvä. Hän kertoi kokemuksia ja otti yleisöön katsekontaktia. Puhe oli mielenkiintoinen ja sai kun saikin meidät ostamaan yhden vieheen. VIEHEEN! En odottanut, että me ostaisimme messuilta juurikin vieheen, mutta tämän sai puhuja aikaiseksi. Näin kolme tyttöä oli onnellisia, koska saivat ostettua hienon vieheen tuliaisiksi ja ständillä hienoa palvelua. Kiitos koko www.eumer.fi (Valajärvenkartano) Ständin porukka.
Ei bloggarit (tai ainakaan minä) tarvitse ilmaisia tuotteita. Ei ne ole blogin pitämisen yksi ehdoista. Itse haen yhteistyökumppaneita joista minä voin hyötyä ja mistä yhteistyökumppanini voi hyötyä. Tottakai, jokainen haluaa työstänsä palkaa ja erinäköisillä tuotteilla en perhettäni elätä. Kirjoitin viime kesänä blogikirjoituksia Thaimaan matkastamme ja niitä luetaan edelleen. Matka on yksi luetuimpia. Ensimmäisen osan matkasta voi käydä lukemassa TÄÄLTÄ Blogiteksti, jostakin aiheesta tai tuotteesta saattaa elää internetissä vuosia. On hienoa, että yritykset joilla on halu kehittyä on huomanneen bloggareiden voiman.
Itse en lähde markkinoimaan tuotetta, joka ei liity minuun millään lailla. En voisi mainostaa pussikeittokuureja tai muita tuotteita, jotka sotivat ajatusmaailmani kanssa. Mutta voin antaa ilmaista mainosta, jos koen yrityksen ansaitsevan sen. Niin kuin tässä tekstissä kertomani kalamies ja heidän yritys.
Kannattaa myös etsiä blogi, jonka lukijakunta olisi lähellä omaa asiakaskuntaa. Minun asiakaskuntani ja lukijani ovat pääsääntöisesti 20-45 vuotiainta naisia. Perheellisiä ihmisiä ja sinkkuja. Ihmisiä joita kiinnostaa urheilu ja erilaiset irtiotot. Ihmisiä joita kiinnostaa seurata elämääni ja ovat ehkä seuranneet minua jo vuosia. Minun taivaltani puolmarathonille, fitness maailmaan, ylipainon pariin ja siitä toivottavasti Everestille. Jos joku haluaa yhteistyökumppanikseen virheettömän ihmisen, niin minä en ole sitä. Kirjoitan virheitä, korjaan virheitä. En ollut äidinkielenopettajankaan lempilapsi, mutta liikunnan open kyllä. Ehkä olen helposti lähestyttävä? Siksi luulen löytäväni omat lukijani ja seuraajani. Ehkä yhteistyökumppanit arvostavat sitä. Olen valmis kokeilemaan ja hyppäämään mukaan aina uusiin seikkailuihin. Rakastan haasteita, vaikka menetänkin yöunet usein sen takia, kun mietin minne olen jälleen lupautunut. Mutta rakastan sitä ja toivottavasti se näkyy myös kirjoituksista.
Hyvää sunnuntain jatkoa!
@ptniinanevalainen
-Niina-
Käy kurkkaamassa myös Jumppaa kotona ja Jylhät vuoret, Ayurveda ja mielettömät unelmat
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti