keskiviikko 30. elokuuta 2017

Thaimaan matka osa 2. Chiang rai- Krabi

Sain edelliseen tekstiin liittyen tarkentavia kysymyksiä. Yritän nyt avata muutaman käytännön jutun ja omaan tapaani kirjoitan myös omista mielipiteistäni. Ensimmäisen osan voi käydä lukemassa TÄÄLTÄ

Lapsen kanssa matkalla. Pidämme matkustamisesta paljon, koko perhe. Tyttö oli 8kk, kun ensimmäisen kerran perheenä matkasimme Thaimaaseen (Thaimaahan). Tyttö ei ollut rintaruokinnalla, mutta hyvin pärjäsimme. Korvikejauhot, bonat (en katsonut oliko lisättyä sokeria) ja vaipat löytyivät jo silloin kaupasta. Voin kyllä sanoa etten itse ole koskaan ollut hysteerinen äiti ruoan suhteen ja vaipatkin on vain vahinko varten. "Kyllä ne Thaimaalaisetkin lapsiaan kasvattaa" oli mielipiteemme, kun ensimmäistä kertaa sinne matkasimme. Tyhmää ajattelua tai ei, matkasta selvisimme ja lapsikaan ei kuollut matkan aikana. Lentokoneesta varasimme silloin vauvakorin. Tyttö oli silloin vielä niin siro, että mahtui alle 10kg tarkoitettuun koppaan. Nukkui koko matkan. Thaimaalaiset ovat hyvin avuliaita. Tämä korostuu vielä enemmän lapsen kanssa matkustaessa. Turvatarkastuksista pääsi muiden ohi lapsen kanssa ja aamupalalla hotellin henkilökunta leikitti tyttöä, vanhempien syödessä.

Tälläreissulla tyttömme on kahdeksan vuotta. Reppureissu onnistuu hyvin. Voisin kuitenkin väittää ettei onnistuisi kaikilta tämän ikäisiltä, ainakaan tämän tyylinen matka jota me lähdimme toteuttamaan. Oli kävelyä rinkan kanssa, matkustamista bussilla, taksilla ja lentokoneella. Kuitenkin huolehdimme aina turvallisuudesta ja matka suunniteltiin paremmin, kuin mitä aikuisten seurassa olisimme tehneet.  Suunnittelu on lapsen kanssa matkaamisessa mielestäni kaiken a ja o. Näin lapsen pystyy jo hyvissä ajoin totuttamaan ajatukseen matkapäivistä ja tulevista majapaikoista. Osallistuimme koko perhe matkan suunnitteluun ja muutamat hotelleista on valittu toiveiden mukaan ja myös vesipuistot olivat täysin lapsen valitsemia. Näin tytöllä oli aina jotain mitä odottaa ja tossu nousi siirtymissä reippaammin. Jopa matka Phuketista- bangkokkiiin  ja sieltä samalla rykäsyllä paikallis bussilla Pattayalle meni suhteellisen hyvin. Vaikka pieni lepohetki Mo chit asemalla tekikin terää. Tästä enemmän viimeisessä osassa.

Ensimmäisessä osassa matkasimme Bangkokista- Chiang Raihin. Nyt matka jatkuu Chiang Raista Nok airin koneella Bangkokiin ja sieltä edelleen Thai Lionilla Krabille. Lennot olimme varanneet etukäteen Momondon-tai  suoraan lentoyhtiön sivujen kautta. Hinnat lennoille oli per maan sisäinen lento n.25€/hlö. Don Mueangin kentällä kaikki sujui suht jouhevasti, vaikkakin lentojen väliin olimme jättäneet hyvät siirtymä ajat. Jokaisella lentokentällä oli FREE WIFI, joka säästi hermojamme kyselyiltä "Joko lähdetää" ja "Koska kone lähtee".

Chiang Rain mini kenttä

Nok Air
Krabin kentältä otimme kuljetuksen Ao nangiin. Hotellimme oli Ibiz style. Jälkikäteen ajateltuna olismme varmasti saanut halvemmankin kyydin, kuin lentokenttä minivani. Mutta matkustaminen oli väsyttänyt jo aivosolumme, jonka takia lähin kulkukyyti sopi tyyliimme. Budjetistamme avaan vikassa kirjoituksessa enemmän. Budjettiamme joku voi nimittäin pitää aika pienenä. Mutta pihistelyä ei juuri tarvittu. Suunnittelua kylläkin.

Ibiz Style
Ibiz style taisi olla hotelleistamme siisteydeltään ja palvelun tasoltaan paras. Tyttömme tykkäsi tästä myös todella paljon. Aamupala oli ihan huippu! Syöminen kun on minun ykkös juttu. Täällä vietimme viikon. Krabilla olimme käyneet jo aikaisemmin matkoillamme, mutta jotenkin tuntui ettei se ollut enää sama paikka. Intialaiset katukojuissa olivat ihan sikoja. Lapsi kyseli hintoja ja kun ei ostettu niin kohteliaisuus hävisi ja muuttui ihme mutinaksi. Onneksi Krabilta pääsi kätevästi myös muualle. Käytimme kulkemiseen valkosia paikallisbusseja, jonka kyytiin voi hypätä oikeastaan mistä vain. Bussin kyljessä luki minne auto on matkalla. Kyydin päätteeksi maksu vain kuskille. Tällätavalla näimme matkamme aikana paljon enemmän, kuin silloin jos olisimme ajaneet taxilla joka paikkaan.

• Päivällä 7-18 hinta oli Ao Nang- Krabi Town 50 baht/hlö (n. 1,25€)
  • Illalla 18-22.00 Hinta oli 60 Baht/hlö (n. 1.50€)
Hinnat ovat yhtä varmoja kuin Thaimaassa voi varma asioista olla.

Laskimme ruokien hinnaksi n.3-4€/ 3hlö/ ruokailukerta

Ja jälkiruoaksi muutama silkkitoukka TOTTAKAI!

Krabi Townissa oli markkinat joka ilta ja isommat iltamarkkinat olivat muutaman kerran viikossa. Tällöin kaupungissa oli paljon mm. vaatekojuja ja isompi pomppulinna lapsille. Pomppiminen maksoi 20baht/20min. Täällä vietimmekin aikaa. Tyttö hyppi ja leikki paikallisten lasten kanssa ainoana valkolaisena. Me aikuiset saatoimme juoda yhden Changin odotellessa. Hinta taso oli torilla alhaisempi kuin Ao nangissa. Jos vielä jaksoi kävellä hiukan sivummalle keskustasta niin hintataso laski edelleen. Krabi Townissa on myös iso ostoskeskus Vogue. Täältä löytyi kaikille vaatteita ja käyttötavaroita. Näin tulevana pullanpyörittäjänä kiinnitin myös huomiota hienoihin kakkuihin ja leipomo kojuihin. Näiden määrä Thaimaassa yllätti minut.

Tiikeritemppeli

Unohdin säädylliset vaatteet, sain kaavun

Kävimme omatoimimatkalla Tiikeritemppelillä. Matkaa aonangista tuli jonkun verran, mutta paikallisbussit hoitivat meidät perille pienellä lisämaksulla ja poiskin sieltä. Kovasti taxikuskit yrittivät kertoa ettei bussit kulje siellä, mutta kappas, hyvinhän ne kulkivat.

Ao Nangista pääsi ketterästi käväsemään lähi saarilla. Reissut olivat halpoja, mutta matkoihin lisättiin aina kansallispuistomaksu. Meiltä se oli muistaakseni 800 baht-1000baht/3 hlö.  (n. 20,05€- 25€) Tämän takia emme jaksaneet sinne lähteä kun kerran. Päivän Snorklausreissu riitti meille, koska seuraava määränpää oli saari.

Hintataso pohjoiseen verrattuna pomppasi turistialueilla. Ruokaa sai kuitenkin edelleen suhteellisen halpaan hintaa. Nyt kun puhun "halpaan hintaan" niin tarkoitan muun thaimaan kokonaishinta tasoa. Onhan thaimaassa halpaa, vaikka sanonkin jotain kalliiksi. kaikki on myös verrattavissa budjettiimme.

Kävin joka viikko pari kertaa hieronnassa. Pidin tätä pakollisena. Täytyyhän äidinkin rentoutua. Tyttönenkin kävi jalkahieronnassa ja yhdessä nautimme kynsihoidoista. Sain miehenikin hierontaan matkan aikana. Yhden kerran, vikana iltana Bangkokissa. Kuulemma nautinto kaukana. Onhan se hiukan hurjaa hierontaa paikoittain, kun makaat asennossa johon et tiennyt edes taipuvasi. Varvas kutittaa korvaa tai käsi kiertyy selän takaa nenälle. Minun luonteelleni tämä sopi mukavasti, sain myös luentevalla eglanti-Thai kielellä aina selitettyä käteni tilanteen. Joka alkoikin Krabilla näyttämään parantumisen merkkejä! Nostin ensimmäisi kertoja käden ylös ilman sen rojahtamista hallitsemattomasti alas. UIN! Uin sammakko molemmilla käsillä. Edelleen otin joskus särkylääkkeen rasituksen jälkeen. Mutta nyt olin varma, että se paranee!

Ja sitten nämä pakolliset varoitus sanat, jotta vältytään julkiselta lynkkaamiselta. Huomioithan, että kirjoitan muistin varassa. Jos en nyt muista paikallisbussin nimeä tai kurssi on vaihtunut tässä välissä muutaman sentin, niin ymmärrän ärtymyksesi. Kirjoitusvirheeni on paheeni. Siksi en hakeutunut äidinkielenopettajaksi ja tunnillakin taisi kiinnostaa jokin muu kuin kielioppi. Jos kuitenkin jaksoit lukea myös tämän postauksen, niin luultavimmin se ei sinua haitannut.

Seuraavassa osassa matkaamme Krabi- Phuket välin ja päädymme Coral Islandille.