sunnuntai 15. marraskuuta 2015

Miksi urheilu on niin vastenmielistä?

"Ehkä vosin yrittää liikkua 2x viikossa tai joskus 3x... "
" No, kävelyllä voin käydä 1x viikossa.."

Eikö liikunnan pitäisi olla mukavaa? Välillä tuntuu että ihmisten on pakko tunkea sitä liikuntaa sinne kalenteriin. Kuulostaa hirveen kurjalta.

Itse ajattelen asian niin, että kiva että pääsen salille. Kiva että löysin aikaa lenkille. Kiva lähteä pelaamaan sulkapalloa (niin-in aloitin uuden harrastuksen). Ei liikunnan pitäisi olla pakkopullaa, vaan sitä kautta tulee energiaa ja hyvä olo. Kroppa pysyy kunnossa ja saat pienen hengähdystauon kaikesta. Vaikka rakastaisit työtäsim, niin sinusta ei ole apua töissä jos olet pian sairaslomilla huonon kuntosi takia.

Jos ajattelet aina liikunnan negatiivisuuden kautta, niin siitä ei koskaan voikkaan tulla mukavaa. Välillä kun väsy painaa ja työpäivät ovat olleet pitkiä, on vaikea aloittaa se liikunta ja raahautuminen salille voi tuntua kurjalta. Mutta jos ajatteletkin sen niin, että sen jälkeen on hyvä olo ja jaksat taas paremmin, niin salille tulee lähdettyä. Pimeään aikaan itsestään huolehtiminen on vieläkin tärkeämpää. Ei se D-vitamiinin lisääminen auta jos muut elämäntavat ovat retuperällä. Onneksi on myös muita liikuntamuotoja kun sali. Itse aloitin pelaamaan sulkapalloa, koska haluan säilyttää 2x aerobisen liikunnan kalenterissani ja hölkkälenkit alkoivat rassaamaan kurjassa säässä, niin laji meni ainakin hetkellisesti vaihtoon. Ja taas tuntuu aerobinen hauskalta.

2014

Vinkkejä liikunnanilon löytämiseen:

  1. Vaihda ajattelutapaasi ja etsi liikunnasta positiiviset asiat
  2. Etsi itsellesi sopiva laji, kokeile useita erillaisia
  3. Pyydä kaveria aloittamaan kanssasi harrastus
  4. Palkitse itsesi kivoilla ja mukavilla liikuntavarusteilla
  5. Älä aloita liian kovaa! (muista että edellisestä kerrasta voi olla aikaa ja anna kropan tottua uuteen lajiin)
Itselläni auttaa se että merkitsen kalenteriini treenipäivät. Näin pystyn aikatauluttamaan päivän ohjelman ja syömiset liikunnan mukaan. Näin osaan asennoitua tulevaan (esim. jalkapäiviin salilla, jotka vaativat henkisen latautumisen). Näin osaan suunnitella lepopäivät ja näin intoni säilyy ympäri vuoden. 

2013
Aikuis-iälläkin voi oppia uutta. Jos et ole vauhti-jumppa-pirkko, niin kokeile pilatesta. Aina löytyy mukava liikuntamuoto juurikin sinulle. Netti on täynnä erilajeja. Käy kokeilemassa. Uskalla! Jokainen on aloittanut jostakin.

2015

Tsemppiä treeneihin!
-Niina-
@ptniinanevalainen

Käy kurkkamassa myös tammikuun Bootcamp vai Bootycamp -leiri!



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Blogitekstisuositus

Aikuisten kiusaaminen

Sain idean tähän aiheeseen radioosta. En edes muista mistä kanavasta oli kyse, mutta asia on mielestäni hyvinkin tärkeä. Moni kokee kiusaami...