sunnuntai 3. syyskuuta 2017

Thaimaan matka osa 4. Phuket- Pattaya

Tämä on viimeinen osa tämän kertaista Thaimaan reissua. Edelliset osat voi lukea seuraavista linkeistä: Bangkok- Chiang RaiChiang Rai- Krabi ja Krabi- Coral Island- Phuket

Viimeinen etappimme on matkustaa Phuketista lentokoneella Bangkokiin ja sieltä selviytyä Pattayalle. Pattaya valiittiin viimeiseksi kohteeksi, koska siellä oli vesipuisto minne meidän oli päästävä.  Määränpää oli siis selvä, mutta se miten sinne pääsisimme oli puoliksi vielä mysteeri. Lopuksi kirjoittelen vielä vähän budjetistamme, joka ei hirveen iso ollut.

Viime kirjoituksesta ehkä lukija pystyi päättelemään, että Phuket (Patong) ei ollut meidän paikkamme. Kuitenkin nautimme ajastamme sielläkin. Sen verran kiireinen talvi ja henkisesti raskas kevät oli ollut takana, että nautinto oli olla hiljaisessa hotellihuoneessa, ilman torakoita, oman perheensä kanssa. Nautimme auringosta, hieronnoista ja hyvästä ruoasta myös siellä. Nyt me kuitenkin pakkasimme jälleen rinkkamme ja otimme hotellin läheisestä kojusta Minivan kyydin, Phuketin lentokentälle. Edessä tulisi olemaan pitkä siirtyminen.

Lentokentän aulassa oli niin paljon porukkaa, että ilman vaihto meinasi jäädä vähäiseksi. Jonotimme laukkujen luovutukseen yli tunnin. Lentokentän aula on aika pieni ihmismäärään verrattuna. Kuitenkin selvisimme siitä ja onneksemme lento oli myöhässä yli tunnin. Näin ollen kerkesimme syömään jotain ennen lennolle lähtöä. Tämä lento tehtiin Thai Lionilla Don Mueangin kentälle Bangkokiin.
Bussiliput

Bangkokin kentällä mielessämme kävi Taxin ottaminen Pattayalle. Mietimme asiaa uudestaan kun huomasimme ylipitkät Taxijonot. Minut tuntien otsasuoneni pullistuisi jälleen jos jonottaisimme toista kertaa jo tänään yli tunnin. Onneksi vaihtoehtoja oli muitakin. Kysäisimme hintaa lähikojusta Minivanille, mutta hinta pompsahti omiin atmosfääreihin, jonka takia mietimme vieläkin kyytiä. BUSSI! Samassa hetkessä mieheni oli kysynyt vartialta bussinumeroa läheiselle bussiasemalle. Juoksujalkaa hypättiin edessäolevan bussin kyytiin ja mietimme bussissa, että "Olikohan oikea?" ja "Mistäköhän seuraavaksi itsemme löydetään." Olimme ainoat valkolaiset bussin kyydissä isoine rinkkoinemme. Päädyimme onneksi Mo Chit bussiterminaaliin. Sieltä lähtisi tunnin päästä bussi kohti Pattayaa. Liput siihen bussiin kiitos! Bussilippujen hinnaksi tuli kolmelta 380 baht (n.9.61€)

Ostimme terminaalista ruokaa ja odottelimme n. 30min ennen kuin siirryimme alueelle josta bussin pitäisi lähteä. Näytimme liput tarkastus henkilölle ja hän näytti, että tässä olisi oikea paikka odottaa. Odotimme puolituntia. Kysyimme, oliko bussi myöhässä. Vastaus oli että odotetaan vielä. No odoteltiin ja Thaimaalaiseen tapaan bussi saapui vain tunnin myöhässä. Tässävaiheessa kello oli jo 22.10. Olimme siis tehnyt matkaa jo aamu kymmenestä asti. Alkoi tossu jo vähän painaa meillä kaikilla.

Bussimatka kesti n. 2,5h ja perillä Pattayan bussiasemalla olimme noin puoli yhden paikkeilla. Ennen kun huomasimmekaan olimme lava-autossa matkalla Condoomme. Majoituimme Atlantis Condo resortissa. Condo on vähän niin kuin vuokrahuoneisto. Avaimet luovutettiin meille yksityishenkilön toimesta. Olimme varanneet huoneen laivasatamalle päin, koska hotellissa piti olla upea laiva uima-altaassa. Väsyneenä ja pimeässä kaaduimme vain sänkyyn sen enempää huonetta tutkimatta. Ei kuitenkaan ollut torakoita.

Atlantis Condo

Aamulla kuitenkin katselimme hiukan ympärillemme, sen minkä pää kääntyi, koska olin luovuttanut huoneen ainoat tyynyt miehelleni ja lapselleni. Oma tyynyni oli villapaitani. Sohva oli repaleinen ja näytti siltä että siinä oli vietetty vaikka minkämoista iltaa. Laiva, jonka takia olimme varanneet kyseisen huoneen oli peitetty remontin takia pressulla. Huone oli epäsiisti ja taas otsasuoneni meinasi pullistua. Minkä takia Thaimaassa meidät laitetaan ensimmäiseksi huonoimpaan huoneeseen mitä on saatavilla ja vasta valituksen jälkeen huone vaihdetaan parempaan saman tasoiseen huoneeseen? Kuitenkaan majoitukset eivät olleet niitä yhden tähden huoneistoja ja välillä jopa maksoimme enemmän jotta saisimme paremman huoneen. Tiedä häntä, mutta jälleen valituksen jälkeen pääsimme samanlaiseen siistimpään huoneeseen. Sohva oli ehjä ja astiat puhtaat. Näkymäkin oli mukavampi kun iso pressulla peitetty möhkäle parvekkeen edessä. Condo osoittautui kivaksi tavaksi olla ja elää nämä muutamat jäljellä olevat päivät.

Cartoon network

Kävimme Pattayalla vesipuistossa, jonka takia sinne asti olimme matkanneet. Cartoon network. Puisto oli kiva, suht siisti, mutta aika pieni. Kokoonsa nähden hyvin ylihinnoiteltu. Vertauksena Bangkokin vesi-, dino-, ja huvipuisto, jossa kävimme alku lomasta. Liput olisi saanut netin kautta melkein puoleen hintaan. Olimme portilla ja netti ei ollut toiminnassa, jonka takia piti tyytyä kalliimpiin lippuihin. Suosikkimme oli aika hurja aaltokone. Sai aikuinenkin uida aalloissa lihaksensa kipeiksi. Ihan mahtavaa kun minäkin pystyin siellä jo uimaan! Käteni oli siis aikaslailla kunnossa.

Kelluvat markkinat olivat myös kokemuksen arvoisia. Täällä maistomme Krokotiiliä.

Kelluvat markkinat

kaksi vahanaamaa

Pattayalla olisi ollut niin paljon nähtävää. Meidän koko poppoolle jäi sellainen olo, että sinne pitäisi vielä palata. Oli monta ostoskeskusta. Kerkesimme käydä vain yhdessä. Kyseessä oli ostoskeskus jossa oli mm. Madame Tussaudsin vahakabinetti, usko tai älä museo ja paljon muuta. Hintataso oli jälleen tippunut Phukettiin verrattain, joka oli tottakai hyvä juttu näin opiskelijalle.

Pattayalta tilasimme yhden ravintolan kautta taxin Bangkokiin. Lähdimme päivää aikaisemmin Kansainvälisen lentokentän lähelle hotelliin. Hintaa tälle taxille tiukkojen neuvottelujen jälkeen tuli 1100baht (n.27.81€). Viimeisenä iltana bangkokissa kävimme vielä hieronnassa ja syömässä. Näimme myös elämämme pahimman kaatosateen. Joka kasteli meidät noin kolmen minuutin aikana läpikotaisin. Loppuilta menikin kuivatellessa föönillä vaatteita.

Lento Finnairilla takaisin suomeen.

Mitä muuttaisimme suunnittelussa jos voisimme? Emme luultavimmin mitään. Matkailu avartaa ja opettaa. Näin kävi nytkin. Jopa Phuket opetti jotakin. Opetti sen ettei meidän perhe etsi lomalta semmoista, mitä siellä oli tarjolla. Luultavimmin seuraava Thaimaanmatka on yhtä pitkä kuin tämäkin ja Pohjois Thaimaassa tulemme viettämään enemmän aikaa. Samoin Pattayalla. Myös monet muut kohteet Thaimaassa on vielä nähtävä!

Tyttö kyllästyi jo hiukan uimiseen loman loppupuolella ja taisi hiukan kavereitakin tulla ikävä. Meistä aikuisista loma loppui lyhyeen. Suomessa odotti kuitenkin vastassa meidän iki-ihana sapuska koira. Onneksi sillä oli ollut mahtava hoitaja!

Budjetti
Tästä meiltä kysellään paljon. Olimme varanneet lennot ja hotellit, paitsi Condon jo suomesta hyvissä ajoin ennen matkaa. Olimme vertailleet, etsineet tietoa ja suunnitelleet paljon.

Finnairin lennot oli koko poppoolta n.1700€
Hotellit + maan sisäiset lennot 4kpl n.1028€
Käyttöraha, Condo, taxit ja bussit n.2300€ (condon osuus oli 151€)
Lapsella oli omaa rahaa 200€ (joista 110€ palautui suomeen)

Päivässä käytettäväksemme jäi n.74€ kolmelle henkilölle, matka-aika oli 29 päivää

Budjetti oli meille juuri oikea. Pääsimme kokemaan vaikka kuin paljon ja näkemään sitäkin enemmän. Nautimme yhdessäolosta ja matkustamisesta. Kaikki ei ollut aina ihan vimpan päälle, mutta kaikesta selvittiin. Söimme paljon! Syöminen merkitsee minulle paljon! Se nyt sattuu olemaan kivaa ja ulkomailla vieläkin kivempaa. Snorklasimme, kävimme kahdessa huvipuistossa, tiikeritemppelillä, veneretkellä, toreilla, ostoskeskuksissa, rannoilla, leikkipuistoissa jne. Emme budjetin takia kokeneet jääneemme mistään paitsi. Kyse oli valinnoista ja omasta viitseliäisyydestä. Piti ottaa hiukan enemmän asioista selvää ja miettiä.

Toivottavasti kirjoituksistani oli apua matkaa suunnitteleville. Vastaan mielelläni myös kysymyksiin matkastamme. Seuraavassa kirjoituksessa paljastamme seuraavan määränpäämme! Se ei olekkaan aurinkoloma.

Minua voi seurata myös instagramissa: