keskiviikko 8. kesäkuuta 2016

Ylipaino, ehdotetut liikuntalajit ja yksin laihduttaminen

Näistä asioista olen kirjoittanut enemmän kun kymmenen kertaa, mutta aina nämä samat asiat jaksaa puhuttaa. Mikä on hyvä asia. Ihmiset on valveutuneita ja haluavat tietoa asiasta. Se mistä tietoa hakee on tärkeää ja se mitä osaa kriittisesti ajatella. Myös se mitä ehdotetaan toiselle voi olla sinulle täysin NOUNOU.

Tässä taannoin luin postauksen liikuntalajeista joita ylipainoinen voisi harrastaa. Kirjoittaja oli ajatellut asiaa mm. nivelten rasituksen takia. Mutta tässä ylipainoisten ja välillä jopa todella ylipainoisten kanssa työtä tehneenä moni liikuntalaji on suoraan poisluettu monen kohdalla. Se että niveliä rasittaa saattaa olla pienin murheenkryyni. Ylipainon tuomat terveysongelmat ja henkinen kuormitus saattaa olla paljon suurempi kun ulkopuolinen ymmärtää.


Mietitään nyt vaikka uimista. Lääkärit, persoonaltrainerit, terveydenhoitajat yms, suosittelevat tätä lajia ylipainoisille. Mietitäämpä tilannetta ylipainoisen näkökulmasta:

Olet juuri päättänyt laihduttaa. Olet paininut ylipainon kanssa jo vuosia. Mutta nyt olet tehnyt päätöksen oikeasti pudottaa painoa fiksusti. Painat 120kg, "normaalipaino" on sinulle n.70kg. Työmaata siis riittää. Menet lääkärin luokse ja hän kertoo sinulle että verenpaine on hiukan koholla, mutta ei vielä niin paljon että lääkitys aloitettaisiin. Vanhemmillasi on 2-tyypin diabetes. Estettä liikunnan aloittamiselle ei ole. Lääkäri suosittelee uintia ja ruokavalion tarkkailua.

Pääset kotiin. Purskahdat itkuun. Et ole pukenut uimapukua kolmeen vuoteen päällesi. Miten muut katsoo minua uimahallissa? En halua näyttää vartaloani kenellekkään! Siellä kaikki muut ovat laihempia kun minä! En halua uimaan, olisiko muita vaihtoehtoja?

Luen netistä blogeja. Pyöräily! Rasittaa kuulemma vain vähän niveliä. Sitä voisin kokeilla. Onhan minulla vanha kuntopyöräni tuolla. Kaivan sen esiin. Istun satulaan. Satula painaa pahasti ja suurin osa takamuksestani ei mahdu satulaan. Laitan tyynyn siihen. ei tunnu mukavalta. Ei tule mitään, luen painorajoituksen 100kg. Jaahas! Mitäs seuraavaksi?

Luen taas blogia. Liikuntamuodot käy vähäiseksi... Salille minua ei saa, siellä ne timmitmimmit tuijottelevat täydellisiä jassojaan peilistä. Kotiin ei mahdu Cross traineria. Kotijumppaa voisin tehdä. Muutama kyykky ja vatsalihas. No enhän päässyt edes kyykkyyn ja vatsarutistuskin sattui enemmän niskaan kun vatsaan. 

Mutta kävely! Sitä voin tehdä. On syksy ja en uskalla kävellä yksin ulkona. Pimeetä ja meilläpäin kun ei katulamppuja ole. Lähden töihin on pimeetä, tulen töistä on pimeetä... HUOH! Tämä pitää tehdä ruokavaliolla. Vähennän leivän syöntiä. Hiilaria pitää vähentää. Näin olen kuullut... Paljon kasviksia, lihaa, kananmunia, rahkaa,...

Menee viikko...

Olen laihtunut 2kg. Olo on energinen mutta syön joka päivä samalla tavalla ja vatsa ei toimi. Joku puhui kuiduista. Mistä niitä saa...? Rasvaakin pitäisi olla, otan juustoa joka päivä, eikö se riitä...?

Menee kolme viikkoa...

Oli kaverin juhlat. En saanut pidettyä ruokavaliosta kiinni. Sorruin. Lähipiirini sanoi juhlissa "Kyllä, sinä voit aina yhden palan kakkua syödä." Moni ei ymmärrä että jos syön yhden niin syön koko illan kaikkea. 

Nyt joku voi hiukan naurahtaa tekstille. Tai joku jopa sanoa että itse olet itsesi tuohon jamaan päästänyt. No mutta jospa asia ei olekkaan näin yksiselitteistä... Takana voi olla joku trauma ja yleensä onkin. Harva nyt ihan muuten vain terveyden kanssa lähtee leikkimään. Ongelmahan tässä on usein tiedon sekasorto. Jokaisella on oma mielipide asiaan. Toinen sanoo syö rasvaa, toinen syö hiilaria, kolmas liputtaa proteiinin puoleen ja sitten vielä on nämä pussikeitot, gluteiinittomat, viljattomat ja muut terveyshommeliinit. Ja sitten on vielä ääripäät eli älä syö mitään tai saat syövän ihmiset... Olempahan törmännyt ravintoterapeutteihin jotka syöttävät pelkästään rasvaakin ja vuoden valmennuksen jälkeen ihminen on voinut huonommin kuin ennen ravintoterapeutin kanssa aloittamista. Eli tässäkin on tialnteessa asiakas halusi luottaa ammattilaiseen...Vaikeaa on siis löytää se kultainen keskitie. Facebook on täynnä ryhmiä joissa liputetaan eri asioiden puolesta. On gluteenitonta, viljatonta, maidotonta, vegeä ja jopa rasva ryhmää. Näissä ryhmissä puhutaan omien näkökantojen puolesta todella kovasti ja raskaalla kädellä. Teevee pulputtaa ruokasodasta ja liikunnan tärkeydestä. Mitä jos itse olet juurikin esimerkkini ihminen? Oletko hukassa tämän kaiken keskellä?

Kuvat: google

@ptniinanevalainen
-Niina-

2 kommenttia:

Blogitekstisuositus

Matkailua luonnossa -Juustopolku

Luonto on aina ollut minulle tärkeä. Jo talvella aloin suunnittelemaan tulevia patikointireissujamme lähiympäristöön. Luonnosta haen rau...